Сторінка соціального педагога
ПЛАН РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
№ п/п
|
Зміст діяльності
|
Термін виконання
|
З ким проводиться відповідальний
|
Діагностичні функції
|
1.
|
Соціальна паспортизація груп (виявлення пільгових та проблемних категорій учнів). Оформлення соціального паспорту навчального закладу.
|
Вересень-жовтень
|
Учні І курсу
|
2.
|
Виявлення учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги та складання розгорнутих списків.
|
жовтень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
3.
|
Діагностика адаптації учнів до навчального процесу:
1. Анкетування «Вчора – учень школи, сьогодні – учень професійного училища».
|
грудень
|
Учні І курсу
|
4.
|
Анкетування учнів з метою визначення соціальних тем, які вони пропонують для обговорення.
|
Жовтень-січень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
5.
|
Дослідження учнів з метою визначення інтересів і ставлення до майбутньої професії:
- Опитувальник визначення спонукань вибору професії;
- Виявлення мотивації навчання учнів у ПТНЗ;
- Діагностика професійних уподобань особистості.
|
Грудень
|
Учні ІІ курсу
|
6.
|
Проведення соціометричних досліджень:
- Соціометрія;
- Тест «Чи подобаєшся ти людям».
|
Жовтень, травень
|
Учні І-ІІ курсу
|
7.
|
Діагностика ціннісних життєвих орієнтацій у підлітків:
- Анкета «Рівень розвитку самосвідомості».
|
лютий
|
Учні ІІ-ІІІ курсу
|
8.
|
Діагностика шкідливих звичок:
- Анонімне анкетування щодо вживання алкогольних і наркотичних речовин;
- Тестування «Твій спосіб життя»;
- Тест на виявлення схильності до алкоголізації, вживання наркотичних речовин.
|
Березень-квітень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
9.
|
Рейди щодо з’ясування зайнятості учнів у позаурочний час та під час уроку.
|
Раз на півріччя
|
Учні І-ІІІ курсу
|
10.
|
Діагностика психологічного клімату в учнівському та педагогічному колективах:
- Психологічний клімат класного колективу.
|
березень
|
Учні І-ІІІ курсу, викладачі, майстри
|
11.
|
Анкетування батьків учнів.
|
Січень-травень
|
Батьки
|
Прогностичні функції
|
1.
|
Аналіз даних соціальної паспортизації в навчальному закладі.
|
Раз на півріччя
|
|
2.
|
Надання допомоги учням, які потребують піклування чи знаходяться в складних життєвих обставинах.
|
За запитом
|
Учні І-ІІІ курсу
|
3.
|
Складання програми роботи з учнями, які є в колективах ізольованими.
|
листопад
|
Учні І-ІІІ курсу
|
Консультативні функції
|
1.
|
Проведення групових консультацій з учнями за результатами ізольованими.
|
Згідно з терміном діагностики
|
Учні І-ІІІ курсу
|
Консультування учнів за індивідуальними запитаннями самих учнів.
|
За запитом
|
Учні І-ІІІ курсу
|
2.
|
Проведення індивідуальних консультацій з учнями з профілактики правопорушень.
|
Раз на тиждень
|
Учні «групи ризику»
|
3.
|
Надання класним керівником рекомендацій щодо регулювання взаємовідносин в учнівських колективах.
|
За запитом
|
Класні керівники
|
4.
|
Консультування викладачів, майстрів, учнів щодо вирішення конфліктних ситуацій.
|
За запитом
|
Класні керівники
|
5.
|
Консультування батьків і класних керівників стосовно адаптації учнів І курсів.
|
грудень
|
Класні керівники
|
6.
|
Надання консультацій класним керівникам, вихователям, майстрам в/н, батькам щодо роботи з учнями, які перебувають на обліку, та підвищення рівня їх відповідальності.
|
За запитом
|
Класні керівники, вихователі, майстри в/н, батьки
|
|
Захисні функції
|
|
|
1.
|
Проведення акції милосердя з метою надання допомоги учням-інвалідам.
|
Раз на півріччя
|
Учні І-ІІІ курсу
|
2.
|
Проведення практичних занять щодо прав дитини.
|
квітень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
|
Профілактичні функції
|
|
|
1.
|
Організація зустрічей з представниками наркологічного кабінету, лікарям: венерологом, гінекологом.
|
Раз на рік
|
Учні І-ІІІ курсу
|
2.
|
Здійснення контролю за відвідуванням занять учнями.
|
щотижня
|
Учні І-ІІІ курсу
|
3.
|
Проведення практичних занять для зменшення агресивності та конфліктності у підлітків. Формування у підлітків навичок спілкування, адекватного типу поведінки у конфлікті та зниження агресивності.
|
Березень
|
Учні І курсу
|
4.
|
Кінезіологічна профілактика.
Практичне заняття: «Що таке стрес і як з ним боротись?» (формування навичок, сприятливих для зміцнення здоров’я, відновлювання практичних навичок збереження власного емоційного здоров’я).
|
Лютий
|
Учні ІІ курсу
|
5.
|
Практичне заняття «Здоров’я - це життя».
1. Профілактика алкогольної та наркотичної залежності».
2. Просвітницьке практичне заняття «Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ».
|
Грудень-травень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
6.
|
Практичне заняття ефективного спілкування (розвиток навичок ефективного спілкування та подолання бар’єрів спілкування).
|
Жовтень
|
Учні І курсу
|
7.
|
Практичне заняття «Ми здорове покоління»
|
грудень
|
Учні І-ІІ курсу
|
8.
9.
|
Просвіта учнів з питань захисту дітей від жорстокого поводження.
Колективна бесіда «Толерантність врятує світ. Вчимось спілкуватись»
|
Березень-квітень
|
Учні І-ІІІ курсу
|
|
Соціально-перетворювальні функції
|
|
|
1.
|
Виступи на педагогічних нарадах:
- Причини та профілактика девіантної, адекватної поведінки підлітків.
|
|
Пед.. колектив
|
- Навчальний заклад та сім’я в подоланні причин девіантної поведінки учнів.
- Основи конфліктології. Креативне подолання конфліктів.
|
Лютий
квітень
|
Пед.. колектив
Пед.. колектив
|
2.
|
Введення психолог-педагогічного практикуму для педагогів і майстрів:
- Виявлення суїцидальних тенденцій в учнівської молоді.
- Рання юність. Внутрішня позиція по відношенню до навчання.
- Ознаки вживання наркотичних речовин.
- Проблема кібербулінгу в молодіжному середовищі.
- Захист дітей від жорстокого поводження з боку батьків, однолітків.
|
Травень
грудень
|
Пед.. колектив
Пед.. колектив
|
3.
|
Виступи на батьківських зборах:
- «Як реагувати на вияви агресії у дітей»;
- «Дисципліна без конфліктів. Вирішення конфліктів»;
- «Попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків».
|
Листопад
Березень
січень
|
Батьки
Вихователі, майстри в/н
Класні керівники
|
4.
|
Співробітництво з класними керівниками, вихователями, майстрами в/н з питань проведення заходів щодо формування в учнів здорового способу життя:
- «Бережи здоров’я з молоду»;
- «Негативний вплив паління на здоров’я та імідж молоді»;
- «Мій вибір-здорові діти»;
- «Підліткам – про шкоду від вживання алкоголю»;
- конкурс листівок і плакатів «Крок у безодню».
|
Протягом року
|
Учні І-ІІІ курсу
Учні І-ІІ курсу
|
5.
|
Випуск бюлетенів, які сприятимуть соціальному і професійному визначенню:
- «Темперамент. Природні особливості людини і обрана професія»;
- «Вплив шкідливих звичок на психіку людини»;
- «Таємниці спілкування» (поради, які допоможуть учням навчитися налагоджувати стосунки з людьми).
|
Лютий
Березень
Жовтень
|
|
6.
|
Просвіта учнів:
- «Толерантність. Позитивне значення толерантності у формування цілісної особистості молодої людини»;
- «Правильний вибір професії професії – важливий крок у житті»;
- Круглий стіл «Ми – за здоровий спосіб життя».
|
Грудень
Лютий
Травень
|
Учні І-ІІІ курсу
Учні І курсу
Учні І-ІІІ курсу
|
|
Організаційні функції
|
|
|
1.
|
Підготовка до проведення заходів.
|
Згідно
з нормативами часу
|
|
2.
|
Робота в бібліотеці, підвищення професійного рівня, самопідготовка.
|
Один раз на тиждень
|
|
3.
|
Складання плану роботи:
- на рік;
- на місяць.
|
Травень,
Кожного місяця
|
|
4.
|
Участь в навчально-методичних семінарах (нарадах) соціальних педагогів.
|
|
Соціальний педагог
|
ТРЕНІНГ НА ТЕМУ:
«Ні» Алкоголю, наркотикам,
спільному використанню предметів,
які колють або ріжуть
Мета: Формування негативного ставлення до вживання алкоголю і наркотиків та спільного використання голок і шприців.
Очікувані результати
Після цього тренінгу учасники:
- Називають приклади психоактивних речовин;
- Пояснюють небезпеку їхнього вживання в аспекті епідемії СНІДу;
- Розпізнають ознаки наркотичної залежності;
- Відрізняють факти про психоактивні речовини від міфів;
- Демонструють уміння надавати кваліфіковані поради щодо небезпеки вживання психоактивних речовин та спільного використання предметів, які колють або ріжуть.
Обладнання і матеріали
- Посібник для учнів.
- Папір форматів А2, А3, А4.
- Маркери, фломастери.
- Плакат: «Стадії виникнення залежності» (Посібник для учнів, с. 77).
- Картки з написами: «ФЗ було помітити до того моменту, коли вони стають надто міцними, щоб їх можна було розірвати».
», «ПЗ», «ФЗ + ПЗ» та картки з ознаками наркотичної залежності (Посібник для учнів, с. 78).
- Плакат зі словами письменника Семюела Джексона: «Пута звички є надто слабкими, аби їх можна
Орієнтовний план
Тренінгові активності
- Привітання, зворотний зв'язок
- Стартові завдання
- Повідомлення: «Про наркотики і наркотичну залежність»
- Гра: «Доріжки. Вчимося розпізнавати ознаки залежності»
- Мозковий штурм: «Причини вживання наркотиків»
- Тест: «Факти і міфи про психоактивні речовини»
- Робота в групах: «Уявіть себе лікарем»
- Зворотний зв'язок, завершення тренінгу
Привітання, зворотний зв'язок
- Виконайте ритуал привітання.
- Запитайте учасників, що вони робили на минулому тренінгу.
Стартові завдання
- Роздайте по 12 карток і попросіть учасників тренінгу написати: 4 улюблені страви; 4 улюблені заняття (хобі); 4 імені своїх друзів.
- Коли всі учасники заповнять картки, скажіть: «Давайте поставимо себе на місце людини, яка почала вживати наркотики. Це допоможе нам краще зрозуміти, що відбувається в її житті.
- Щойно вона почала вживати наркотики, їй доводиться за це платити. І не тільки грошима. Вона втрачає можливість займатися улюбленими справами (наприклад спортом), у неї не вистачає грошей на ласощі, вона може втратити друга. На початку дехто жертвує цим без жалю. Прошу вас відкласти по одній картці, що символізують їжу, ваші захоплення і близьких людей.
- Згодом наркозалежність вимагатиме нових жертв. Я прошу вас відкласти ще по одній картці.
- Нарешті настає стадія, коли людина втрачає контроль над своїм життям, і хвороба вже сама забирає в неї те, що їй дороге».
- Попросіть учасників повернутися одне до одного і взяти навмання по три картки з рук партнера та покласти їх поруч із ним.
- Повідомте, що решта – це варіант того, що залишає людині хвороба.
- Попросіть охочих поділитися своїми враженнями, висловити свої почуття.
- Скажіть: «Складіть разом усі ваші картки. Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, що подібне ніколи не станеться у вашому житті, ця біда не зачепить ні вас, ні ваших близьких».
- Проведіть вправу на емоційне розвантаження. Якщо напруження залишається високим, слід зробити невелику перерву.
Робота в групах: “Уявіть себе лікарем»
- Об’єднайте учнів у 4 групи. Розподіліть між ними ситуації та запропонуйте виконати завдання за допомогою «Валізи лікаря».
- Після обговорення учасники зачитують свої ситуації та поради.
- Це завдання можна виконати вдома.
- Для контролю використайте наступну інформацію.
Ситуація 1
Рекомендація: не вживайте наркотиків і алкоголю. Вони змінюють свідомість і негативно впливають на здатність приймати виважені рішення.
Чому? Ви можете вчинити необачно і прийняти рішення, яке призведе до небажаної вагітності або інфікування ВІЛ/ІПСШ.
Ситуація 2
Рекомендація: не погоджуйтесь робити пірсинг і тату аж інструментами, у стерильності яких ви не впевнені.
Чому? Існує ризик зараження ВІЛ та іншими небезпечними інфекціями.
Ситуація 3
Рекомендація: намагайтеся дістати стерильні (нові) шприци і голки, якщо вам необхідно ввести ліки.
Чому? Попередньо використані шприци і голки містять невелику кількість крові, яка може бути заражена ВІЛ.
Ситуація 4
Рекомендація: ніколи не вживайте ін’єкційних наркотиків.
Чому? Вони заподіють величезну шкоду вашому здоров’ю і можуть призвести до зараження ВІЛ, гепатитом В та іншими небезпечними хворобами.
Зворотний зв'язок
Запропонуйте учасникам пригадати, що вони робили на цьому та попередніх тренінгах.
|