ПЛАН РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
№ п/п |
Зміст діяльності |
Термін виконання |
З ким проводиться відповідальний |
Діагностичні функції |
|||
1. |
Соціальна паспортизація груп (виявлення пільгових та проблемних категорій учнів). Оформлення соціального паспорту навчального закладу. |
Вересень-жовтень |
Учні І курсу |
2. |
Виявлення учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги та складання розгорнутих списків. |
жовтень |
Учні І-ІІІ курсу |
3. |
Діагностика адаптації учнів до навчального процесу: 1. Анкетування «Вчора – учень школи, сьогодні – учень професійного училища». |
грудень |
Учні І курсу |
4. |
Анкетування учнів з метою визначення соціальних тем, які вони пропонують для обговорення. |
Жовтень-січень |
Учні І-ІІІ курсу |
5. |
Дослідження учнів з метою визначення інтересів і ставлення до майбутньої професії: - Опитувальник визначення спонукань вибору професії; - Виявлення мотивації навчання учнів у ПТНЗ; - Діагностика професійних уподобань особистості. |
Грудень |
Учні ІІ курсу |
6. |
Проведення соціометричних досліджень:
|
Жовтень, травень |
Учні І-ІІ курсу |
7. |
Діагностика ціннісних життєвих орієнтацій у підлітків: - Анкета «Рівень розвитку самосвідомості». |
лютий |
Учні ІІ-ІІІ курсу |
8. |
Діагностика шкідливих звичок: - Анонімне анкетування щодо вживання алкогольних і наркотичних речовин; - Тестування «Твій спосіб життя»; - Тест на виявлення схильності до алкоголізації, вживання наркотичних речовин. |
Березень-квітень |
Учні І-ІІІ курсу |
9. |
Рейди щодо з’ясування зайнятості учнів у позаурочний час та під час уроку. |
Раз на півріччя |
Учні І-ІІІ курсу |
10. |
Діагностика психологічного клімату в учнівському та педагогічному колективах: - Психологічний клімат класного колективу. |
березень |
Учні І-ІІІ курсу, викладачі, майстри |
11. |
Анкетування батьків учнів. |
Січень-травень |
Батьки |
Прогностичні функції |
|||
1. |
Аналіз даних соціальної паспортизації в навчальному закладі. |
Раз на півріччя |
|
2. |
Надання допомоги учням, які потребують піклування чи знаходяться в складних життєвих обставинах. |
За запитом |
Учні І-ІІІ курсу |
3. |
Складання програми роботи з учнями, які є в колективах ізольованими. |
листопад |
Учні І-ІІІ курсу |
Консультативні функції |
|||
1. |
Проведення групових консультацій з учнями за результатами ізольованими. |
Згідно з терміном діагностики |
Учні І-ІІІ курсу |
Консультування учнів за індивідуальними запитаннями самих учнів. |
За запитом |
Учні І-ІІІ курсу |
|
2. |
Проведення індивідуальних консультацій з учнями з профілактики правопорушень. |
Раз на тиждень |
Учні «групи ризику» |
3. |
Надання класним керівником рекомендацій щодо регулювання взаємовідносин в учнівських колективах. |
За запитом |
Класні керівники |
4. |
Консультування викладачів, майстрів, учнів щодо вирішення конфліктних ситуацій. |
За запитом |
Класні керівники |
5. |
Консультування батьків і класних керівників стосовно адаптації учнів І курсів. |
грудень |
Класні керівники |
6. |
Надання консультацій класним керівникам, вихователям, майстрам в/н, батькам щодо роботи з учнями, які перебувають на обліку, та підвищення рівня їх відповідальності. |
За запитом |
Класні керівники, вихователі, майстри в/н, батьки |
|
Захисні функції |
|
|
1. |
Проведення акції милосердя з метою надання допомоги учням-інвалідам. |
Раз на півріччя |
Учні І-ІІІ курсу |
2. |
Проведення практичних занять щодо прав дитини. |
квітень |
Учні І-ІІІ курсу |
|
Профілактичні функції |
|
|
1. |
Організація зустрічей з представниками наркологічного кабінету, лікарям: венерологом, гінекологом. |
Раз на рік |
Учні І-ІІІ курсу |
2. |
Здійснення контролю за відвідуванням занять учнями. |
щотижня |
Учні І-ІІІ курсу |
3. |
Проведення практичних занять для зменшення агресивності та конфліктності у підлітків. Формування у підлітків навичок спілкування, адекватного типу поведінки у конфлікті та зниження агресивності. |
Березень |
Учні І курсу |
4. |
Кінезіологічна профілактика. Практичне заняття: «Що таке стрес і як з ним боротись?» (формування навичок, сприятливих для зміцнення здоров’я, відновлювання практичних навичок збереження власного емоційного здоров’я). |
Лютий |
Учні ІІ курсу |
5. |
Практичне заняття «Здоров’я - це життя». 1. Профілактика алкогольної та наркотичної залежності». 2. Просвітницьке практичне заняття «Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ». |
Грудень-травень |
Учні І-ІІІ курсу |
6. |
Практичне заняття ефективного спілкування (розвиток навичок ефективного спілкування та подолання бар’єрів спілкування). |
Жовтень |
Учні І курсу |
7. |
Практичне заняття «Ми здорове покоління» |
грудень |
Учні І-ІІ курсу |
8. 9. |
Просвіта учнів з питань захисту дітей від жорстокого поводження. Колективна бесіда «Толерантність врятує світ. Вчимось спілкуватись» |
Березень-квітень |
Учні І-ІІІ курсу |
|
Соціально-перетворювальні функції |
|
|
1. |
Виступи на педагогічних нарадах: - Причини та профілактика девіантної, адекватної поведінки підлітків. |
|
Пед.. колектив |
- Навчальний заклад та сім’я в подоланні причин девіантної поведінки учнів. - Основи конфліктології. Креативне подолання конфліктів. |
Лютий
квітень |
Пед.. колектив
Пед.. колектив |
|
2. |
Введення психолог-педагогічного практикуму для педагогів і майстрів: - Виявлення суїцидальних тенденцій в учнівської молоді. - Рання юність. Внутрішня позиція по відношенню до навчання. - Ознаки вживання наркотичних речовин. - Проблема кібербулінгу в молодіжному середовищі. - Захист дітей від жорстокого поводження з боку батьків, однолітків. |
Травень
грудень |
Пед.. колектив
Пед.. колектив |
3. |
Виступи на батьківських зборах: - «Як реагувати на вияви агресії у дітей»; - «Дисципліна без конфліктів. Вирішення конфліктів»; - «Попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків». |
Листопад
Березень
січень |
Батьки
Вихователі, майстри в/н
Класні керівники |
4. |
Співробітництво з класними керівниками, вихователями, майстрами в/н з питань проведення заходів щодо формування в учнів здорового способу життя: - «Бережи здоров’я з молоду»; - «Негативний вплив паління на здоров’я та імідж молоді»; - «Мій вибір-здорові діти»; - «Підліткам – про шкоду від вживання алкоголю»; - конкурс листівок і плакатів «Крок у безодню». |
Протягом року |
Учні І-ІІІ курсу Учні І-ІІ курсу |
5. |
Випуск бюлетенів, які сприятимуть соціальному і професійному визначенню: - «Темперамент. Природні особливості людини і обрана професія»; - «Вплив шкідливих звичок на психіку людини»; - «Таємниці спілкування» (поради, які допоможуть учням навчитися налагоджувати стосунки з людьми). |
Лютий Березень Жовтень |
|
6. |
Просвіта учнів: - «Толерантність. Позитивне значення толерантності у формування цілісної особистості молодої людини»; - «Правильний вибір професії професії – важливий крок у житті»; - Круглий стіл «Ми – за здоровий спосіб життя». |
Грудень
Лютий Травень |
Учні І-ІІІ курсу
Учні І курсу Учні І-ІІІ курсу |
|
Організаційні функції |
|
|
1. |
Підготовка до проведення заходів. |
Згідно з нормативами часу |
|
2. |
Робота в бібліотеці, підвищення професійного рівня, самопідготовка. |
Один раз на тиждень |
|
3. |
Складання плану роботи: - на рік; - на місяць. |
Травень, Кожного місяця |
|
4. |
Участь в навчально-методичних семінарах (нарадах) соціальних педагогів. |
|
Соціальний педагог |
ТРЕНІНГ НА ТЕМУ:
«Ні» Алкоголю, наркотикам,
спільному використанню предметів,
які колють або ріжуть
Мета: Формування негативного ставлення до вживання алкоголю і наркотиків та спільного використання голок і шприців.
Очікувані результати
Після цього тренінгу учасники:
- Називають приклади психоактивних речовин;
- Пояснюють небезпеку їхнього вживання в аспекті епідемії СНІДу;
- Розпізнають ознаки наркотичної залежності;
- Відрізняють факти про психоактивні речовини від міфів;
- Демонструють уміння надавати кваліфіковані поради щодо небезпеки вживання психоактивних речовин та спільного використання предметів, які колють або ріжуть.
Обладнання і матеріали
- Посібник для учнів.
- Папір форматів А2, А3, А4.
- Маркери, фломастери.
- Плакат: «Стадії виникнення залежності» (Посібник для учнів, с. 77).
- Картки з написами: «ФЗ було помітити до того моменту, коли вони стають надто міцними, щоб їх можна було розірвати».
», «ПЗ», «ФЗ + ПЗ» та картки з ознаками наркотичної залежності (Посібник для учнів, с. 78).
- Плакат зі словами письменника Семюела Джексона: «Пута звички є надто слабкими, аби їх можна
Орієнтовний план
Тренінгові активності
- Привітання, зворотний зв'язок
- Стартові завдання
- Повідомлення: «Про наркотики і наркотичну залежність»
- Гра: «Доріжки. Вчимося розпізнавати ознаки залежності»
- Мозковий штурм: «Причини вживання наркотиків»
- Тест: «Факти і міфи про психоактивні речовини»
- Робота в групах: «Уявіть себе лікарем»
- Зворотний зв'язок, завершення тренінгу
Привітання, зворотний зв'язок
- Виконайте ритуал привітання.
- Запитайте учасників, що вони робили на минулому тренінгу.
Стартові завдання
- Роздайте по 12 карток і попросіть учасників тренінгу написати: 4 улюблені страви; 4 улюблені заняття (хобі); 4 імені своїх друзів.
- Коли всі учасники заповнять картки, скажіть: «Давайте поставимо себе на місце людини, яка почала вживати наркотики. Це допоможе нам краще зрозуміти, що відбувається в її житті.
- Щойно вона почала вживати наркотики, їй доводиться за це платити. І не тільки грошима. Вона втрачає можливість займатися улюбленими справами (наприклад спортом), у неї не вистачає грошей на ласощі, вона може втратити друга. На початку дехто жертвує цим без жалю. Прошу вас відкласти по одній картці, що символізують їжу, ваші захоплення і близьких людей.
- Згодом наркозалежність вимагатиме нових жертв. Я прошу вас відкласти ще по одній картці.
- Нарешті настає стадія, коли людина втрачає контроль над своїм життям, і хвороба вже сама забирає в неї те, що їй дороге».
- Попросіть учасників повернутися одне до одного і взяти навмання по три картки з рук партнера та покласти їх поруч із ним.
- Повідомте, що решта – це варіант того, що залишає людині хвороба.
- Попросіть охочих поділитися своїми враженнями, висловити свої почуття.
- Скажіть: «Складіть разом усі ваші картки. Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, що подібне ніколи не станеться у вашому житті, ця біда не зачепить ні вас, ні ваших близьких».
- Проведіть вправу на емоційне розвантаження. Якщо напруження залишається високим, слід зробити невелику перерву.
Робота в групах: “Уявіть себе лікарем»
- Об’єднайте учнів у 4 групи. Розподіліть між ними ситуації та запропонуйте виконати завдання за допомогою «Валізи лікаря».
- Після обговорення учасники зачитують свої ситуації та поради.
- Це завдання можна виконати вдома.
- Для контролю використайте наступну інформацію.
Ситуація 1
Рекомендація: не вживайте наркотиків і алкоголю. Вони змінюють свідомість і негативно впливають на здатність приймати виважені рішення.
Чому? Ви можете вчинити необачно і прийняти рішення, яке призведе до небажаної вагітності або інфікування ВІЛ/ІПСШ.
Ситуація 2
Рекомендація: не погоджуйтесь робити пірсинг і тату аж інструментами, у стерильності яких ви не впевнені.
Чому? Існує ризик зараження ВІЛ та іншими небезпечними інфекціями.
Ситуація 3
Рекомендація: намагайтеся дістати стерильні (нові) шприци і голки, якщо вам необхідно ввести ліки.
Чому? Попередньо використані шприци і голки містять невелику кількість крові, яка може бути заражена ВІЛ.
Ситуація 4
Рекомендація: ніколи не вживайте ін’єкційних наркотиків.
Чому? Вони заподіють величезну шкоду вашому здоров’ю і можуть призвести до зараження ВІЛ, гепатитом В та іншими небезпечними хворобами.
Зворотний зв'язок
Запропонуйте учасникам пригадати, що вони робили на цьому та попередніх тренінгах.